Invent Medic har inlett en eftermarknadsstudie med bolagets innovativa medicintekniska produkt Efemia kontinensstöd tillsammans med Aller media, Sveriges största utgivare av populärtidskrifter. Bolaget förväntar sig att presentera resultaten under det första kvartalet 2019. 

Studiens syfte är att mäta hur väl produkten främjar deltagarnas livskvalitet i deras vardag under en fyra veckor lång testperiod. Frågeformulären är standardiserade för att resultaten ska kunna jämföras med bolagets genomförda kliniska studie på kvinnor med ansträngningsinkontinens, som visade på en minskning av urinläckaget med 77 procent vid ansträngning. Eftermarknadsstudien omfattar 40 kvinnor med urinläckage som rekryterats via Aller media-tidningen Feminas testpanel.

– Vi är mycket glada över att kunna följa upp marknadslanseringen av vår produkt Efemia tillsammans med Aller media. De har en stor del av vår potentiella svenska kundgrupp som läsare och delar vår mission att främja välbefinnandet för kvinnor i alla åldrar, säger Invent Medicals vd Karin Bryder.

Utöver eftermarknadsstudien förbereder Invent Medic även en uppföljningsstudie i samarbete med Aino Fianu Jonasson, docent vid Karolinska universitetssjukhuset och specialist inom urogynekologi. Uppföljningsstudien är planerad att följa upp samma deltagare som medverkade i den genomförda kliniska studien, vilket ger möjlighet att erhålla resultat efter en längre tids användande av produkten.

Efemia finns tillgänglig att köpa för privatpersoner och företag via Arcamea, Invent Medics varumärke för produkter inom kvinnohälsa. Arcameas e-handelsbutik nås på http://www.arcamea.se. Invent Medic för även diskussioner med flera stora apotekskedjor och hälsovårdsaktörer i syfte att bredda produktens tillgänglighet och synlighet.

Ladda ner: Release